Nowe zasady selektywnej zbiórki odpadów komunalnych
Nowe zasady selektywnej zbiórki odpadów komunalnych
w gminie Międzylesie obowiązywać będą nowe zasady segregacji odpadów komunalnych. Najważniejszą zmianą jest obowiązkowa segregacja odpadów przez wszystkich właścicieli nieruchomości.
Zmiany wprowadzone nowelizacją ustawy o utrzymaniu czystości porządku w gminach, w tym przede wszystkim bezpośredni odbiór odpadów biodegradowlanych od właścicieli nieruchomości (zapewnienie odpowiedniego sprzęt i częstotliwości odbioru), rosnące koszty przyjęcia odpadów przez podmioty zajmujące się ich odzyskiem i unieszkodliwianiem (wzrost opłaty środowiskowej ze 170 zł. za 1 tonę odpadów zmieszanych obecnie na 270 zł. za 1 tonę tych odpadów od stycznia 2020 r. ), a także znaczny wzrost kosztów pracy (wzrost płacy minimalnej), przy jednoczesnym zwiększeniu się ilości odpadów zbieranych z terenu gminy, przekładają się na wzrost wydatków związanych z funkcjonowaniem systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, które muszą być pokrywane ze środków pochodzących z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, ponoszonej przez mieszkańców.
Proponowane stawki opłaty, które obowiązywać będą od 1 lutego 2020 r. to: 28 zł. miesięcznie od każdej osoby zamieszkującej daną nieruchomość, przy segregacji odpadów.
Właściciel nieruchomości, który nie będzie wypełniał obowiązku segregacji odpadów będzie musiał zapłacić, zgodnie z regulacją ustawową podwyższoną dwukrotnie stawkę jak za odpady zbierane selektywnie - czyli 56 zł miesięcznie od każdej osoby zamieszkującej daną nieruchomość.
Dla właścicieli domów jednorodzinnych, którzy kompostują bioodpady w przydomowym kompostowniku, opłata wynosić będzie 27 zł. miesięcznie od każdej osoby zamieszkującej daną nieruchomość.
Nadal obowiązywać będzie zróżnicowanie stawki opłaty na nieruchomościach zamieszkałych przez 5 lub 6 osób, wówczas opłata za 5 i 6 osobę wynosić będzie 2 zł. miesięcznie przy segregacji odpadów. W przypadku nieruchomości zamieszkałych przez więcej niż 6 osób, opłata od kolejnych osób wnoszona jest na zasadach ogólnych. Przy braku segregacji właściciel zapłaci 56 zł. miesięcznie za każdą osobę.
Właściciele nieruchomości obowiązani są do prowadzenia selektywnego zbierania, a obierający odpady do selektywnego odbierania następujących rodzajów odpadów:
1) papier, tektura;
2) szkło;
3) metale;
4) tworzywa sztuczne ( w tym opakowania z tworzyw sztucznych oraz opakowania wielomateriałowe);
5) przeterminowane leki i chemikalia;
6) zużyte baterie i akumulatory;
7) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny;
8) meble i inne odpady wielkogabarytowe;
9) odpady budowlane i rozbiórkowe;
10) zużyte opony;
11) tekstylia i odzież;
12) odpady niebezpieczne;
13) bioodpady ( w tym odpady zielone);
14) odpady niekwalifikujące się do odpadów medycznych powstałych w gospodarstwie domowym w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi, w szczególności igieł i strzykawek;
15) niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne - frakcje występujące przy prawidłowej selektywnej zbiórce tzn. odpady resztkowe, pozostałości po segregacji lub odpady odebrane od właścicieli nieruchomości w przypadku nieprawidłowej selekcji odpadów.
Każdy z wymienionych wyżej odpadów winien być zbierany do pojemnika lub worka o określonym kolorze i pojemności lub przekazywany do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych.
I tak do pojemnika/worka o kolorze:
Niebieskim - z napisem PAPIER
WRZUCAMY - odpady z papieru i tektury, gazety, czasopisma, ulotki, zeszyty, papier biurowy, kartony, torby papierowe, książki,
NIE WRZUCAMY - tłustego i zabrudzonego papieru, kartonów i tektury pokrytych folią aluminiową (np. opakowań po mleku, napojach), papieru lakierowanego, odpadów higienicznych (np. pampersów, pieluch, podpasek), papierowych worków po nawozachi materiałach budowlanych worków po wapnie, cemencie, tapet.
Zielonym – z napisem SZKŁO
WRZUCAMY - wypłukane, bez zabrudzeń butelki po napojach i żywności, słoiki bez metalowych nakrętek, opakowania szklane po pokarmach dla dzieci i kosmetykach stłuczki szklane bez nakrętek, kapsli i korków.
NIE WRZUCAMY - porcelany, fajansu, ceramiki, płytek ceramicznych, szkła okularowego, żaroodpornego i hartowanego, zniczy z zawartością wosku, luster, kineskopów, świetlówek, żarówek, reflektorów, szyb okiennych, zbrojonych i samochodowych, szklanych opakowań po lekach, rozpuszczalnikach i olejach.
Żółtym – z napisem METALE I TWORZYWA SZTUCZNE
WRZUCAMY - butelki z tworzyw sztucznych, opakowania z tworzyw sztucznych, torebki, worki foliowe, kartony po napojach i mleku, puszki, folię aluminiową, opakowania po środkach czystości i kosmetykach.
NIE WRZUCAMY - zużytych baterii i akumulatorów, opakowań po farbach, lakierach, olejach, środkach chwasto i owadobójczych, plastikowych zabawek, części samochodowych, zużytego sprzętu elektronicznego i AGD, artykułów wykonanych z tworzyw sztucznych z domieszką innych materiałów, opakowań po aerozolu i lekach
Brązowym – z napisem BIO; odpady ulegające biodegradacji
WRZUCAMY – resztki warzyw i owoców, skorupki jajek, rozdrobnione gałęzie drzew i krzewów, skoszoną trawę, liście i kwiaty, trociny i korę drzew.
NIE WRZUCAMY- ziemi i kamieni, mięsa i kości, popiołu z węgla kamiennego, impregnowanego drewna, odchodów zwierzęcych, zużytych olejów jadalnych, płyt wiórowych i pilśniowych, leków.
Bioodpady mogą być kompostowane we własnym zakresie i na własne potrzeby w przydomowych kompostownikach, jeżeli nie powoduje to uciążliwości dla otoczenia i negatywnego oddziaływania na środowisko.
ZMIESZANE ODPADY KOMUNALNE należy gromadzić w pojemnikach w kolorze czarnym lub szarym o min. pojemności 120 l.
- – wszystkie odpady, których nie możemy wrzucić do pozostałych pojemników i to co nie jest odpadem niebezpiecznym, zbieranym według innych zasad jak np. przeterminowane leki i chemikalia, zużyty sprzęt elektryczny i AGD, zużyte opony, meble, odpady budowlane i porozbiórkowe
Właściciel nieruchomości obowiązany jest do wyposażenia nieruchomości w pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych, utrzymanie tych pojemników oraz miejsc ich usytuowania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym oraz ustawienie na czas odbioru odpadów w miejscach umożliwiających swobodny do nich dostęp.
W związku z nowymi zasadami zbiórki odpadów komunalnych rozważana jest opcja likwidacji ogólnodostępnych pojemników do gromadzenia selektywnie zbieranych odpadów komunalnych: papieru, szkła, tworzyw sztucznych, tzw. „gniazd”.
Właściciele budynków wielorodzinnych (Wspólnoty Mieszkaniowe, spółdzielnie mieszkaniowe) mają obowiązek wyposażać nieruchomość w pojemniki zarówno na odpady zmieszane, jak też zbierane selektywnie (szkło, papier, tworzywa sztuczne, bioodpady). Ilość pojemników musi być dostosowana do ilości mieszkańców, aby nie dopuścić do ich przepełnienia, a w efekcie wypadania odpadów i zanieczyszczania terenu wokół.
Istnieje możliwość wydzierżawienia pojemników do selektywnej zbiórki papieru, szkła, tworzyw sztucznych od Zakładu Usług Komunalnych Sp. z o.o. w Międzylesiu.
W zabudowie wielorodzinnej dopuszcza się również segregację workową.
Worki – 4 sztuki (dla zabudowy jednorodzinnej/wielorodzinnej) do selektywnej zbiórki odpadów zapewnia gmina, w ramach uiszczanej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Dystrybucja worków dla właścicieli nieruchomości segregujących odpady odbywa się podczas ich odbioru zgodnie z regułą „worek za worek”. Dodatkowo worki dostępne są w siedzibie firmy wywozowej – Międzylesie, Plac Wolności 16.
Od 1 lutego 2020 r. będzie obowiązywał również nowy wzór deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości. W związku z wejściem w życie zmian dotyczących segregacji w nowym wzorze będzie możliwość zadeklarowania posiadania kompostownika dla zabudowań jednorodzinnych.
Ważna zmiana nastąpi w odniesieniu do wspólnot mieszkaniowych i spółdzielni. Zarządcy będą zobowiązani do złożenia wspólnej deklaracji dla nieruchomości wielolokalowej, tym samym przestaną obowiązywać indywidualne deklaracje złożone przez właścicieli poszczególnych lokali w takiej nieruchomości. Wspólnota/spółdzielnia odpowiadać będzie za zdeklarowanie wszystkich mieszkańców danej nieruchomości, dokonywanie odpisów i przypisów w deklaracji w przypadku jakichkolwiek zmian w tym zakresie.
Ważne za brak prawidłowej segregacji odpadów w budynku wielolokalowym odpowiada wspólnota/spółdzielnia, wobec której naliczona zostanie podwyższona opłata za odpady.