Nr 75/2016 z dnia 15.04.2016 r. w sprawie określenia szczegółowych uregulowań dotyczących realizacji uchwały nr XVI/74/2016 Rady Miejskiej w Międzylesiu z dnia 22 marca 2016 r. w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy
Zarządzenie nr 75/2016
Burmistrza Miasta i Gminy Międzylesie
z dnia 15 kwietnia 2016 r.
w sprawie określenia szczegółowych uregulowań dotyczących realizacji uchwały nr XVI/74/2016 Rady Miejskiej w Międzylesiu z dnia 22 marca 2016 r. w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy Międzylesie.
Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami ( Dz.U. z 2015 r. poz. 1774 ze zm.), 30 ust. 1, ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2016 r. poz. 446.), w wykonaniu uchwały nr XVI/74/2016 Rady Miejskiej w Międzylesiu z dnia 22 marca 2016 r. w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy Międzylesie - zarządzam co następuje:
Rozdział 1
Rozkładanie na raty należności za nabywane od gminy nieruchomości, oprocentowanie, wysokość kaucji.
§ 1..1. Nabywca nieruchomości ponosi koszty związane z przygotowaniem dokumentacji formalno-prawnej, w szczególności sporządzenia wyceny nieruchomości, dokumentacji geodezyjnej, publikacji w prasie, regulowaniem stanu księgi wieczystej, w części proporcjonalnej do udziału w nieruchomości oraz koszty związane z przeniesieniem prawa własności.
2. Uregulowania zawarte w ust. 1 zastosowanie mają odpowiednio w przypadku zamiany, darowizny, obciążania nieruchomości ograniczonymi prawami rzeczowymi. Warunki ponoszenia kosztów strony ustalają umownie.
§ 2.1. Cena sprzedawanej nieruchomości w trybie bezprzetargowym, na wniosek nabywcy, może zostać rozłożona przez Burmistrza na raty roczne, na czas nie dłuższy niż cztery lata.
2. Pierwsza rata w wys. 1/3 ceny nabywanej nieruchomości płatna jest przed zawarciem umowy, a kolejne raty płatne są z góry do dnia 31 marca każdego roku.
4. Rozłożona na raty niespłacona część ceny podlega oprocentowaniu przy zastosowaniu stopy procentowej równej stopie redyskonta weksli stosowanej przez Narodowy Bank Polski.
§ 3. Stawka procentowa pierwszej opłaty z tytułu użytkowania wieczystego wynosi 25 % ceny nieruchomości gruntowej.
Rozdział 2
Przetargi na oddawanie w dzierżawę nieruchomości na cele rolne.
Stawka rocznego czynszu dzierżawnego.
§ 4. Przy przeprowadzaniu przetargów na oddanie w dzierżawę nieruchomości zastosowanie mają przepisy Rozporządzenia Rady Ministrów dnia 14 września 2004 r. w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów oraz rokowań na zbycie nieruchomości ( Dz. U. z 2014, poz. 1490).
§ 5. Formę i termin przetargu określa Burmistrz w drodze zarządzenia.
§ 6. Wadium wnoszone jest w pieniądzu i wynosi 100 % ceny wywoławczej ustalonej do przetargu.
§ 7. Postąpienie nie może być mniejsze niż 10% ceny wywoławczej czynszu.
§ 8. Protokół z przetargu stanowi podstawę do zawarcia umowy dzierżawy, w terminie 7 ( 14) dni od jego rozstrzygnięcia.
§ 9. 1. Określa się roczny czynsz dzierżawny w wysokości 100 zł. brutto za 1 hektar fizyczny gruntu, stanowiący cenę wywoławczą do przetargu.
2. Określenie nowej stawki czynszu następuje w drodze zarządzenia Burmistrza.
3. Czynsz waloryzowany jest raz w roku w oparciu o średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych za rok poprzedni. Zmniejszenie wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych za rok poprzedni nie powoduje waloryzacji czynszu.
Rozdział 3
Wydzierżawianie, zasady przeprowadzania kontroli dzierżawionych nieruchomości rolnych
§ 10.1.Burmistrz wydzierżawia grunty rolne do 5-ciu lat, natomiast w przypadkach, kiedy przedmiot dzierżawy objęty jest pomocą finansową Unii Europejskiej bądź państwa, która to pomoc uwarunkowana jest dzierżawą dłuższą niż 5 lat, a dzierżawca przedłoży odpowiednie dokumenty na potwierdzenie tego faktu, burmistrz może wydzierżawić nieruchomości do 10-ciu lat.
2.W przypadku odstąpienia przez dzierżawcę od programu pomocowego, czas obowiązującej umowy zostanie zmieniony na okres do 5-ciu lat.
§ 11.1. Kontroli podlegają nieruchomości rolne będące przedmiotem dzierżawy, w szczególności w zakresie zgodności wykorzystywania z celem określonym w umowie oraz wywiązywania się przez dzierżawcę z obowiązków wobec gminy na przedmiocie dzierżawy.
2. Każdego roku kontrolą objęte jest co najmniej 10% nieruchomości wydzierżawionych.
3. Do dnia 15 kwietnia każdego roku kierownik referatu infrastruktury technicznej i gospodarki przedkłada burmistrzowi plan kontroli, który zawiera:
1) ogólną powierzchnię gruntów wydzierżawionych w gminie oraz liczbę dzierżawców
2) nazwę miejscowości objętej kontrolą, numery geodezyjne działek i ich powierzchnię
3) termin kontroli w miesięcznych przedziałach czasowych.
4. Kontrola przeprowadzana jest w okresie od 1 maja do 30 września każdego roku.
5. Kontrolę przeprowadza pracownik merytoryczny.
6. Kierownik referatu przedkłada Burmistrzowi do 30 października każdego roku sprawozdanie z przeprowadzonych kontroli.
§ 12.1. O terminie kontroli dzierżawca powiadamiany jest pisemnie pocztą lub drogą elektroniczną, na co najmniej 2 tygodnie przed planowaną kontrolą.
2. Kontrola przeprowadzana jest w obecności dzierżawcy lub bez jego udziału, jeżeli powiadomienie o terminie kontroli doręczono skutecznie.
3. Z przeprowadzonej kontroli sporządzany jest protokół, stanowiący załącznik do zarządzenia.
4. Kierownik referatu ITiG na bieżąco dokonuje oceny protokołów wydając stosowne polecenia, wnioski, wpisując je w pkt 11 protokołu.
5. W szczególnych sytuacjach, Burmistrz może polecić przeprowadzenie kontroli gruntów nie objętych planem.
Rozdział 4
Przepisy końcowe
§ 13. Wykonanie zarządzenia powierza się kierownikowi ITiG.
§ 14. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisnia.
§ 15. Traci moc zarządzenie nr 121/2012 Burmistrza Miasta i Gminy Międzylesie z dnia 5. lipca 2012 r. ( ze zm.) w sprawie określenia szczegółowych uregulowań dotyczących realizacji uchwały nr XVI/83/2012 Rady Miejskiej w Międzylesiu z dnia 20 marca 2012 r. w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy Międzylesie.
Międzylesie, dnia 15 kwietnia 2016 r.
Burmistrz
/-/ Tomasz Korczak